Landelijke docentendag logistiek 8 november 2019

3

Terugblik docentendag logistiek

Deze dag begon met een interessante presentatie over VR, AR en XR door Tim Nijland van VR Owl. Wat is virtual, augmented en mixed reality eigenlijk? Zijn deze technieken ook te gebruiken in de klas? Hoe dan? Tim Nijland liet ons zien wat de mogelijkheden zijn en aan den lijve ondervinden wat VR is. Bijzonder (hilarisch) om een zaal vol docenten met VR-brillen op te zien!

Na de interessante presentatie van Tim was het tijd voor de eerste van twee workshoprondes: van een workshop “Drones in de logistiek”, een ontwikkelsessie voor een mobiele supply chain game, een masterclass zorglogistiek of een excursie naar DHL of Ziekenhuis Rivierenland.

Wij zelf bezochten als eerste de workshop “Internet of things & Micro-bit” door Richard Meijer van IT Randsteden. Een micro-bit is een kleine programmeerbare computer, speciaal ontwikkeld voor het onderwijs. Met een micro-bit leert u op een snelle manier programmeren. Het apparaatje kunt u met elke browser programmeren; er is geen aparte software nodig. Met het apparaatje kunt u in de les allerlei experimenten en projecten uitvoeren, bijvoorbeeld zelf een bestaand kruispunt met stoplichten nabouwen en op basis van die simulatie een voorstel doen om de doorstroming en veiligheid te verbeteren. Ook in het mbo wordt de micro-bit gebruikt. Hoe u de micro-bit kunt gebruiken in de logistieke opleidingen werd helaas niet duidelijk. Onze ideeën: het maken van temperatuurloggers om de koelketen gesloten te houden of het opzetten van een eenvoudig orderpicksysteem op basis van pick-to-light.

Na de lunch volgde de tweede ronde workshops. Deze ronde mochten we gamen tijdens de workshop SynchroMania, verzorgd door Meike Hopman van TNO. SynchroMania is een serious game waarbij je in duo’s de rol van planner speelt met als taak de optimale route te vinden voor de verzending van orders van drie verschillende klanten via verschillende modaliteiten naar drie verschillende bestemmingen. Aan het eind van elke ronde werden onze prestaties beoordeeld op drie aspecten: kosten, klanttevredenheid en CO2-uitstoot. Ons duo was niet heel erg goed en moest helaas genoegen neemt met de laatste plek. Desondanks leuk en leerzaam om te doen en prima in te zetten tijdens de les, maar ook op de open dagen van de logistieke opleidingen.

Na de workshops volgde nog een paneldiscussie over de vier O’s: Ondernemers, Overheid en branche, Ontwikkeling en innovatie en Onderwijs. De dag werd afgesloten met een netwerkborrel.

Wij vonden het zeker de moeite waard!

3

Meer weten? Stel hier uw vraag.

Uw gegevens

Ja, ik wil graag de nieuwsbrief ontvangenNee, bedankt

Uw vraag

* = verplicht veld

Ik blijf graag op de hoogte

Op de hoogte blijven van het nieuws voor mbo-docenten? Meld je aan voor de maandelijkse nieuwsbrief van PERSPECTIEF.

Je bent aangemeld!

Share This