Trends in transport

Nieuwe vormen van goederenvervoer

Je kent vast de ‘HotPod’-video wel over Picnics revolutionaire manier van boodschappenbezorging. Met de ‘Hotpod’, dat staat voor Hyperloop of Things, Picnic on Demand, zou Picnic je boodschappen binnen twee minuten bij je thuis bezorgen via ondergrondse buizenpost. De beste 1 aprilgrap van 2018 die aansluit bij een van de innovaties in het goederenvervoer.

Lees hier meer over de groei van het goederenvervoer, waarom we moeten innoveren en recente innovaties. We hebben ook een aantal interessante artikelen en inspirerende video’s voor je op een rij gezet. 

Goederenvervoer in cijfers

Volgens het CBS werd in 2018 1,71 miljard ton goederen vervoerd vanuit, naar en binnen Nederland. Dit is een stijging van 1,2% in vergelijking met een jaar eerder. Deze toename was geheel het gevolg van meer goederenvervoer over de weg (1,6%) en over zee (1,5%).

Drie redenen om te innoveren

Waarom eigenlijk innoveren?

Het goederenvervoer blijft wereldwijd sterk toenemen, met alle gevolgen van dien: meer verkeersinfarcten, slechtere bereikbaarheid, meer CO2-uitstoot en meer fijnstof.

 

  1. We willen beter: zodat het goederenvervoer (nog) sneller, efficiënter en makkelijker te regelen is.
  2. We willen méér: in 2040 verwachten we 30% meer goederenvervoer. We moeten ervoor zorgen dat we dat allemaal goed kunnen opvangen.
  3. We willen duurzamer: de transportsector werkt aan een toekomst waarin het goederenvervoer niet langer een gezonde en leefbare omgeving in de weg staat.

Nieuwe vormen van vervoer

De drone wordt vaak genoemd als de toekomst van de bezorgdiensten, maar het is niet het enige nieuwe vervoermiddel voor goederen. Wereldwijd wordt er gezocht naar innovatieve oplossingen voor het goederenvervoer, zoals:

  • hyperloop: transportsysteem dat gebruikmaakt van een luchtdrukbuis, dat lijkt op buizenpost, waardoor mensen en goederen getransporteerd worden
    De maximumsnelheid zal ongeveer 1.200 km/u zijn. Er is veel kritiek op het systeem: het zou te duur zijn en onveilig. In verschillende landen, waaronder Nederland, komen hyperlooponderzoekscentra.
  •  

  • transporttunnel: transportsysteem bestaande uit transporttunnels waarin autonome voertuigen pakketten transporteren
    De voertuigen rijden 24 uur per dag, 30 kilometer per uur. Boven de grond worden hubs gebouwd, waar de pakketten de tunnel in en uit kunnen. Zwitserland heeft al concrete plannen. Cargo Sous Terrain (CST) wil op 50 meter diepte een tunnel van 70 kilometer aanleggen tussen Härkingen, Niederbipp en Zurich.
  •  

  • truck platooning: geautomatiseerd laten rijden van meerdere vrachtwagens
    De trucks zijn digitaal aan elkaar gekoppeld, zodat alleen de voorste truck hoeft te worden bemand. De andere vrachtwagens volgen automatisch in dezelfde snelheid. Goed voor de doorstroming op de weg, voor het milieu en de veiligheid. En goedkoper!
  •  

  • smart shipping: vergaand geautomatiseerd varen met een schip waarbij bepaalde menselijke taken worden overgenomen door een of meerdere geautomatiseerde toepassingen
    Schepen hebben sensoren die omgevingsinformatie waarnemen. Aan de hand van deze informatie kan een schip door slimme technologie zelf actie ondernemen. Of een voorstel tot actie doen aan de bemanning. Dit maak het varen veiliger, duurzamer en mogelijk goedkoper.

Video’s

Artikelen

Spelenderwijs je synchromodale kennis vergroten

Synchromodaal transport betekent meer flexibiliteit in de logistieke sector. Het werk van de planner en de sales- manager wordt er echter wel complexer door. TNO heeft daarom samen met ECT en Danser een serious game ontwikkeld waarmee de speler ervaart hoe synchromodaal plannen werkt. Met als hoofdprijs: een tevreden klant.

Download

Truck platooning

Bij truck platooning rijden vrachtauto’s geautomatiseerd en direct achter elkaar in kleine konvooien, wat zorgt voor betere verkeersdoorstroming, hogere verkeersveiligheid, besparing op brandstof en afname van CO2-uitstoot.

Lees meer

Disruptie in logistics

Uber’s logistieke revolutie – niet de zelfrijdende technologie – veroorzaakt een disruptie in logistics.

  • Veel grote namen zijn met zelfrijdende tech bezig.
  • Transfer hubs zijn de toekomst van goederenleveranties.
  • De logistieke uitdagingen zijn een nachtmerrie.
  • Uber Freight – het geheime wapen in de strijd.

Lees verder

Groningen krijgt testcentrum voor hyperloop

De kogel is door de kerk: de provincie Groningen gaat het European Hyperloop Center huisvesten, een testcentrum voor hyperlooptechnologie. Dat heeft initiatiefnemer Hardt vandaag bekendgemaakt. Er klinkt ook kritiek.

Lees verder

Auteur: Robert Heinink, EduHintOVD, inhoudsdeskundige op het gebied van Logistiek.

Meer weten? Stel hier uw vraag.

Uw gegevens

Ja, ik wil graag de nieuwsbrief ontvangenNee, bedankt

Uw vraag

* = verplicht veld

Ik blijf graag op de hoogte

Op de hoogte blijven van het nieuws voor mbo-docenten? Meld je aan voor de maandelijkse nieuwsbrief van PERSPECTIEF.

Je bent aangemeld!

Share This