Slimme laatste meters

Introductie

Het klimaatakkoord is een feit. De CO2-uitstoot in Nederland moet in 2030 al met de helft omlaag en in 2050 zelfs met 95%. Dit besloot de Nederlandse regering naar aanleiding van het Klimaatakkoord van Parijs. Daarvoor is heel veel nodig en het lukt alleen als overheid, bedrijfsleven en burgers samenwerken. Ook de logistieke sector moet bijdragen. Van de CO2-uitstoot van wegtransport is ongeveer een derde gerelateerd aan stadslogistiek.

Lees hier meer over duurzame stadslogistiek, de logistieke stromen in de binnensteden en wat er nodig is om de laatste meters slimmer te maken. We hebben ook een aantal interessante artikelen en inspirerende video’s voor je op een rij gezet.

Duurzame last-mile-logistiek

Afspraak Klimaatakkoord: in 2025 hebben 30 tot 40 gemeenten een zero-emissiezone. Op termijn moeten alle stadslogistieke voertuigen zero-emissie zijn. De uitdaging is niet alleen een schone stadslogistiek, maar ook een slimme en veilige stadslogistiek met minder voertuigbewegingen.

De binnensteden worden steeds drukker. Zo blijft het aantal vervoersbewegingen maar groeien door meer logistiek en distributie (zoals meer pakketbezorging, horeca- en winkelbevoorrading, bouwactiviteiten). Consumenten en bedrijven bestellen steeds meer online met als gevolg meer voertuigen in de stad om al die pakketten tot aan de deur te bezorgen.

Logistieke stromen in de binnenstad

Naast het afleveren van pakketjes aan bewoners (en bedrijven) zijn er nog meer logistieke stromen in de binnenstad. Zoals bezorging van online bestelde boodschappen, verse maaltijdboxen en kant-en-klare maaltijden, tweemansbezorging en -installatie van witgoed, keukenapparatuur en andere zware goederen, monteurs en installateurs van bouw-, klus- en onderhoudsbedrijven die in de binnenstad moeten zijn en de bevoorrading van bedrijven, horeca en winkels. Maar ook retourzendingen en afvalstromen die de binnenstad verlaten.

Wat wordt er zoal bezorgd op een werkdag?
In 2018 is een werkdag lang van 9.00 tot 18.00 uur in de buurt Rotsoord in Utrecht het aantal bezorgmomenten geïnventariseerd bij een deel van een wooncomplex met een horecagelegenheid. Bezorging in de avonduren is niet meegenomen. Het ging om 120 adressen.

bezorgmomentenIn totaal waren er 26 bezorgmomenten tussen 9.00 en 18.00 uur. Dat lijkt misschien niet veel, maar op jaarbasis (weekenden niet meegerekend) zijn dat minimaal 6.760 bezorgmomenten waarvan een groot deel per vrachtwagen, mini-truck of bestelbus.
Met duurzame stadslogistiek valt op zeer korte termijn dus al een flinke CO2-reductie te realiseren.

Slimme laatste meters

Er zijn al veel duurzame vormen van last-mile-logistiek die op steeds grotere schaal worden toegepast. En er zijn nog veel meer ontwikkelingen op dit gebied. Voorbeelden daarvan zie je op de afbeelding hiernaast.

Wat is er nodig?

Minder en schonere voertuigbewegingen in de stad vraagt om slimme oplossingen:

  • slimme (stads)logistieke concepten:
    hubs aan de stadsranden, uitwisseling van lading, vrachtbundeling, delen van opslag- en vervoerscapaciteit
  • slim voertuigen kiezen:
    fiets, bakfiets, elektrische scooter, lichte elektrische voertuigen, vrachtwagens tot 7.500 kg als alternatief voor vrachtwagens en trucks op diesel
  • slim plannen:
    nieuwe transportmanagementsystemen die rekening houden met de lange oplaadtijd en korte actieradius van elektrische voertuigen
  • slim rijden:
    elektrische voertuigen vragen om een andere rijstijl van chauffeur in verband met de actieradius
  • slim laden:
    aandacht voor vestigingsplaatscriterium om voldoende beschikbaarheid van stroom in de vorm van laadpalen en mogelijkheden om zelf energie op te wekken te waarborgen
  • slim inkopen:
    opladen op eigen terrein is goedkoper dan opladen bij een commerciële paal. Eigen laadpalen en slim inkopen van stroom scheelt aanzienlijk in de kosten.
  • slim reguleren:
    toegang tot busbanen voor vrachtvervoer, slimme stoplichten die voorrang geven aan logistieke voertuigen, vervoer over water, bevoorrading in de nacht door stille voertuigen.

Video’s

Artikelen

Duurzaam in logistiek.

Uitstootvrij bezorgen in de last mile
We bezorgen bijzondere momenten en dat doen we zo groen, schoon en milieuvriendelijk mogelijk. Daarom blijven we investeren in duurzamere activiteiten, omdat we geloven dat duurzaamheid onze license to operate is. We hebben onszelf een ambitieus doel gesteld om uiterlijk 2030 alle pakketten en brieven in de Benelux uitstootvrij te bezorgen in de last mile. Als tussenstap wil PostNL in 2025 in 25 binnensteden uitstootvrij bezorgen. Hoe gaan we dit realiseren?

Lees meer

Duurzame stadslogistiek

Welke onderzoeksvragen zijn er nog?
In 2019 kwam het Klimaatakkoord. Van de CO2-uitstoot in wegtransport is een derde gerelateerd aan stadslogistiek. In 2025 moeten 30 tot 40 gemeenten een binnenstedelijke zero-emissiezone voor stadslogistiek hebben. Op termijn moeten alle stadslogistieke voertuigen zero-emissie zijn.

Lees meer

Go-Fast Stadslogistiek

Wat is Go-Fast Stadslogistiek Groningen?
Go-Fast Stadslogistiek Groningen biedt een uniek en efficiënt totaalpakket van nieuwe, emissievrije stadslogistiek. Hiermee werken Groningse ondernemers samen aan de bevoorrading van de lokale economie en verminderen we gemotoriseerde distributie in de binnenstad.

Lees meer

Infographic

Over de duurzaamheid van de ‘last mile’ in de Nederlandse e-commerce
Samengevat, zo ziet de last mile in de Nederlandse e-commerce eruit.

Bekijk infographic

Last Mile Fresh

Amsterdams unieke logistieke oplossing voor versleveringen aan de horeca
In Amsterdam vinden dagelijks ruim 4.000 ritten plaats om de 5.000 horecagelegenheden te bevoorraden. Daarmee vormen de versleveringen een aanzienlijk deel van de congestie en uitstoot van CO2, stikstof en fijnstof in de binnenstad. Last Mile Fresh – Amsterdam biedt een oplossing door gebundelde levering met zero-emissie voertuigen en een unieke logistieke samenwerking.

Lees meer

Auteur: Robert Heinink, EduHintOVD, inhoudsdeskundige op het gebied van Logistiek.

Meer weten? Stel hier uw vraag.

Jouw gegevens

Ja, ik wil graag de nieuwsbrief ontvangenNee, bedankt

Jouw vraag

* = verplicht veld
Share This