Transport XXL

Introductie

In 2019 vervoerden ruim 900.000 bestelwagens en zo’n 150.000 vrachtwagens en trekkers/opleggers zo’n 600 miljoen ton aan goederen in Nederland. Meestal gaat het om relatief kleine goederen in dozen, kratten, rolcontainers, bigbags en op pallets. Sommige vrachten zijn uitzonderlijk vanwege hun lengte, breedte, gewicht, of hoogte. Het vervoer van deze vrachten wordt gedaan door transportbedrijven die gespecialiseerd zijn in exceptioneel transport.
In de special Transport XXL besteden we aandacht aan dit exceptioneel transport.

Deze special maakt deel uit van onze Value Added Specials. Lees hier meer over alle specials.

Wanneer is transport exceptioneel?

De Wegenverkeerswet stelt grenzen aan de maximale lengte, breedte, hoogte en het totaalgewicht van vervoer over de weg. Zodra een vrachtwagen inclusief vracht een van deze grenzen overschrijdt, is er sprake van exceptioneel transport, ook wel bijzonder of uitzonderlijk transport genoemd. In dat geval moet de transporteur voor dat transport een ontheffing aanvragen.

Voertuigen

Het eerste wat een transporteur doet zodra hij een transportverzoek krijgt voor een exceptioneel transport, is bepalen welk transportmiddel daarvoor het geschiktst is. Dat hangt deels af van welke dimensie(s) – lengte, breedte, hoogte en/of gewicht – het transport exceptioneel maken. Maar ook vorm, zwaartepunt en manier van stutten van de vracht spelen een rol bij de keuze van het voertuig. Er zijn vijf verschillende soorten trailers voor exceptioneel transport: dieplader, semi-dieplader, uitschuifbare trailer, modulaire trailer en mega windmill transporter.

Routeplanning en ontheffingen

Nadat de transporteur het geschikte transportmiddel heeft bepaald, is alle informatie bekend over de afmetingen en het gewicht van het transport. Met deze informatie bepaalt de transporteur de voorkeursroute, waarbij hij rekening houdt met hoogtes van viaducten, rotondes, spoorwegovergangen en andere mogelijke obstakels. Op basis van deze route gaat een offerte naar de klant, maar doe je ook de aanvraag voor de ontheffing(en).

Rijtijden en transportbegeleiding

Exceptioneel transport vormt vanwege de uitzonderlijke afmetingen een extra gevaar voor medeweggebruikers. Om de verkeershinder en het bijkomend extra gevaar zoveel mogelijk te beperken, mogen deze transporten niet op ieder moment van de dag plaatsvinden. Daarnaast is soms transportbegeleiding vereist.

Transport

Het daadwerkelijk exceptioneel transport, begint vaak met exceptioneel laden. In alle gevallen gaat het over goederen die zwaar zijn, uitzonderlijke afmetingen en/of een uitzonderlijke vorm hebben. Dit proces luistert nauw, want door een onjuiste verdeling van het gewicht of slecht stutten zou de last tijdens het transport uit balans kunnen raken.

Chauffeur

Om een exceptioneel transport te mogen uitvoeren, hoeft de chauffeur wettelijk gezien alleen een rijbewijs CE te hebben. Als de chauffeur zelf laadt of lost met een autolaadkraan, heeft hij daarvoor gedegen kennis nodig aangezien het altijd om grote en/of zware producten gaat.

Bijzonder vervoer over spoor, water of door de lucht

Wat voor de weg exceptioneel transport is, kun je vaak nog zonder problemen met een trein of boot vervoeren. Toch kent ook de binnenvaart grenzen voor de afmetingen, diepgang en vermogen van schepen, die per waterweg verschillen. Valt een transport over binnenwater daarbuiten, vraag je daarvoor bij Rijkswaterstaat een ontheffing.

Auteur: Sjors Hoevenaars, inhoudsdeskundige op het gebied van Logistiek.

Meer weten? Stel hier uw vraag.

    Jouw gegevens

    Jouw vraag

    * = verplicht veld

    Share This