Duurzaamheid

Consument

Het dringt steeds meer tot iedereen door. Ons gedrag moet veranderen, willen we deze aardbol nog vele generaties kunnen doorgeven. Dit besef leidt tot ander consumentengedrag.

Consumenten willen weten waar het vlees dat zij eten, vandaan komt. Heeft het dier wel een goed leven gehad? Natuur krijgt meer aandacht en mensen eten minder vlees. De groep vege- en flexitariërs in ons land groeit en biologische voeding krijgt meer aandacht. Consumenten willen weten onder welke omstandigheden hun kleding is geproduceerd. Er was toch geen sprake van kinderarbeid?

En wat te denken van consuminderen? Steeds vaker hoor je de term ´consuminderen´ waarbij mensen er bewust voor kiezen om minder te kopen en de aankopen die ze doen weloverwogen te doen.

Branche

Maatschappelijk verantwoord ondernemen is de standaard en duurzaamheid staat bij veel organisaties hoog op de agenda. Overheden, bedrijven en consumenten voelen de urgentie zuiniger om te gaan met grondstoffen en het milieu.

Er worden veel initiatieven genomen. Niemand ontkomt aan de gastransitie, de uitrol van elektrisch rijden en het verlagen van de maximumsnelheid op de snelwegen.

Welke ontwikkelingen zie jij in de retail op het gebied van duurzaamheid?
Dit viel mij op.

Fair trade-kleding

Herinner je nog de ramp in textielfabriek Rana Plaza in Bangladesh?

In april 2013 stortte het overvolle gebouw in met als gevolg 1.100 doden en 2.500 gewonden. De slachtoffers maakten er voor slechts 20 cent per uur onze T-shirts. Dit voorval leidde tot veel verontwaardiging. Met ondernemers in ons land zijn afspraken gemaakt over het verbeteren van de arbeidsomstandigheden waaronder hun textiel wordt geproduceerd.

3

Duurzaam verpakken

Iedere dag doen vier miljoen consumenten boodschappen in een supermarkt.

Deze branche maakt gebruik van allerlei verpakkingsmaterialen. De FNLI (Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie), het CBL (Centraal Bureau Levensmiddelenhandel) en de NVG (Nederlands Verbond van de Groothandel) stelden samen een brancheverduurzamingsplan voor verpakkingen op. Dit plan vertegenwoordigt bijna 90% van het verpakkingsgewicht dat op de Nederlandse markt wordt gebracht. Ook besloot het CBL een eigen Brancheplan Duurzaam Verpakken op te zetten. Dit brancheplan richt zich op de huismerken van de retailers.

Een ander initiatief op het gebied van verpakkingen is de introductie van Pieter Pot, De eerste circulaire online supermarkt van Nederland. Consumenten krijgen hun boodschappen thuisbezorgd in glazen potten, gebracht met een bakfiets. Pot leeg? Dan wordt hij weer opnieuw gevuld.

3

De shopper denkt steeds minder in kanalen.

Veganisme is over een paar decennia de norm in Nederland.

Althans, dit betoogt antropologe Roanne van Voorst in haar boek Ooit aten we dieren. We zitten inderdaad midden in die transitie. Ze noemt het veganisme de grootste sociale beweging ter wereld, vooral populair onder jongeren. Er zijn steeds meer initiatieven om vlees eten een halt toe te roepen. Voor winkels resulteert dit een uitgebreider aanbod om zowel aan de wensen van de vleeseter, vegetariër als veganist te voldoen.

3

Inzet van algoritme

25.000 minder bestelauto’s

Online supermarkt Picnic zet een algoritme in bij het inplannen van ritten. Een goede planning start met een voorspelling van de tijdsduur per stop. Daarvoor ontwikkelde Picnic een eigen platform op basis van kunstmatige intelligentie. Dit platform maakt gebruik van historische data. Als andere specialisten in stedelijke distributie net zo zouden plannen als deze online supermarkt, zijn 25.000 minder bestelauto’s nodig, stelt Walther Ploos van Amstel, lector City Logistics aan de Hogeschool van Amsterdam.

Auteur: Emiel Peters

Emiel Peters, retailkenner. Hij weet welke consumententrends hot zijn en hoe retailers hierop inspelen. Maak in deze video kennis met Emiel.

Bekijk hier meer blogs van Emiel over verschillende trends in retail.

Meer weten? Stel hier uw vraag.

    Jouw gegevens

    Jouw vraag

    * = verplicht veld

    3

    Share This