Big data

Introductie big data

Big data zijn overal, in onze broekzak (onze mobiel), onze auto en onze computer. Het kan slagvaardige ondernemers, concurrentievoordelen en consumenten betere producten en diensten opleveren.

Maar wat zijn big data? Lees hier meer over de 4V’s van big data, de risico’s en wat bedrijven met big data doen. We hebben ook een aantal interessante artikelen en inspirerende video’s voor u op een rij gezet. 

4 V’s van big data

Onder big data verstaan we een zeer grote set gegevens die dagelijks binnenkomt. Data verschillen sterk in vorm, zoals cijfers, audio, tekst of video.

4 V’s van big data:

  • Volume (hoeveelheid)
  • Velocity (snelheid)
  • Variety (verscheidenheid)
  • Veracity (betrouwbaarheid)

Bekijk de infographic

Risico’s van big data

Wat zijn de risico’s van big data?

  • schenden of schaden privacy
  • kan leiden tot verkeerde conclusies door interpretatie van gegevens buiten de originele context
  • subjectief: verzameld in een specifieke samenleving en op een specifiek moment
  • filter bubble: algoritmes stemmen het aanbod af op persoonlijke voorkeuren, waardoor andere meningen vaak ontbreken

Bedrijven en big data

Wat kunnen bedrijven met big data?

Bedrijven kunnen big data gebruiken om meer geld te verdienen of juist te besparen. Hoe?

  • geld verdienen
    • Bedrijven zoals Google, Facebook, Netflix, Spotify en Amazon verzamelen, verwerken, analyseren en gebruiken data met als doel ons:
      • beter te adviseren (zoals Spotify en Netflix) zodat we van de diensten gebruik blijven maken
      • de juiste updates van vrienden te tonen (zoals Facebook) zodat we langer op de website blijven
      • relevante informatie te geven (zoals Google) zodat we ook af en toe op advertenties klikken.
  •  
  • geld besparen
    • Voorbeeld van UPS: uit analyses van data bleek dat het bedrijf minder kosten zou maken als de chauffeurs minder bochten naar links maken. Met als resultaat: 32,8 miljoen kilometer minder gereden, 350.000 meer pakketjes bezorgd en flinke reductie in CO2-uitstoot door de UPS-vrachtwagens.

Video’s

Artikelen

Logistiek als onderscheidende factor

Retailers die in e-commerce concurrerend willen zijn en blijven, moeten ‘control towers’ inzetten om regie te houden over hun logistieke stromen. In een control tower delen alle ketenpartners hun data zodat de logistiek centraal en slim wordt geregeld.

Lees verder

Onvoorziene piekperiodes? Drie tips om voorbereid te zijn

De seizoenpieken staan altijd al op de agenda van detailhandel en distributiecentra voor levensmiddelen en dranken. Maar wat kunnen magazijnen doen om voorbereid te zijn op onverwachte pieken?

Lees verder

Tien voorraadtips voor het managen van grote assortimenten

In essentie is voorraadbeheer heel eenvoudig. Het draait om twee vragen: Wanneer bestel je en hoeveel bestel je? Wat voorraadmanagement complex maakt, is het feit dat iedereen er anders naar kijkt. Wat het nog ingewikkelder maakt, is dat de traditionele supply chain niet meer bestaat.

Download

Auteur: Robert Heinink, EduHintOVD, inhoudsdeskundige op het gebied van Logistiek

Meer weten? Stel hier uw vraag.

Uw gegevens

Ja, ik wil graag de nieuwsbrief ontvangenNee, bedankt

Uw vraag

* = verplicht veld

Ik blijf graag op de hoogte

Op de hoogte blijven van het nieuws voor mbo-docenten? Meld je aan voor de maandelijkse nieuwsbrief van PERSPECTIEF.

Je bent aangemeld!

Share This